Digital generalforsamling
Lær deg alt du må vite om gjennomføring av en digital generalforsamling.

Dersom du vurderer å avholde din neste generalforsamling digitalt er du ikke alene om dette. Etter at regjeringen i 2020 – i forbindelse med koronapandemien – gikk ut og oppfordret næringslivet til å gjennomføre styremøter og generalforsamlinger ved bruk av digitale løsninger, er dette på vei til å bli den nye normalen. Gjennomføring av digitale selskapsmøter er også blitt betydelig enklere etter at det i mai 2020 ble innført en ny midlertidig, covid-19-relatert lov, som på mange områder sidestiller fysiske og digitale styremøter og generalforsamlinger.
Lovgivningen har også noen særskilte krav ved digital generalforsamling som vi vil gå nærmere inn på i denne veilederen.
Dette inneholder veilederen om digital generalforsamling
- Hva er en digital generalforsamling?
- Hva sier lovgivningen?
- Aksjonærene har rett til å delta digitalt
- Generalforsamlingen kan avholdes 100% digitalt
- Midlertidig lov gir styret myndighet til å beslutte at generalforsamling skal holdes helt eller delvis uten fysisk møte
- Ny lovgivning likestiller fysiske og digitale møter i stor grad
- Oppsummering av lovgivningen
- Hva bør styrene ha tenkt gjennom ved digital generalforsamling i 2021?
- Hvilken teknisk infrastruktur må være på plass?
- Hvilken leverandør bør du velge?
- Heldigital, hybrid eller skriftlig behandling?
- Styret kan ikke velge en behandlingsmåte som i praksis hindrer aksjeeiere fra å delta og stemme.
- Hva må være med i innkallingen?
- Øv i forkant
- Møteledelse
Veilederen inneholder også et konkret eksempel i 5 steg, som viser deg hvordan du avholder en LOVLIG digital generalforsamling i din bedrift.
- Steg 1: Styremøte
- Steg 2: Innkalling til generalforsamling
- Steg 3: Test av løsningen
- Steg 4: Gjennomføring av selve generalforsamlingen
- Steg 5: Protokoll fra generalforsamlingen